De versleten schoentjes - Reisverslag uit Peking, China van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu De versleten schoentjes - Reisverslag uit Peking, China van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

De versleten schoentjes

Door: jenb2002

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

07 Oktober 2011 | China, Peking

Donderdag 6 oktober, 09:30uur na het relaxte ontbijt richting Tempel met de taxi. (lekker lui om energie te besparen voor de muur). Bij aankomst start Bettina gelijk een Weense Wals met een Chinese man. Ondertussen genieten de Chinese Bastards van badminton in het zonnetje. Een oma zit te haken op een bankje voor de verkoop. Verderop zingt het Chinese Visserskoor uit volle borst. Ook horen we een opera in de verte, maar bij dat kattengejank blijven uit de buurt. We lopen dus door een groot park die als hoogtepunt de Vredes tempel heeft.Hier hebben we onze inburgeringcursus gedaan, enne…. We zijn geslaagd, we komen dus niet niet meer terug (zie foto).
Lopende richting de uitgang van het park met ons bewijs op zak worden we uitgenodigd op een bruiloft. Na de wijn en de taart nemen we de taxi naar onze hostel om ons voor te bereiden op de volgende uitdaging!
18:30 uur Nou een uitdaging was het zeker….
We liggen nu op ons harde bed in onze “slaapplaats”wel in een eigen kamer, langs een snelweg, met de Chinezen op de achtergrond. Het is wel redelijk voor begrippen. Af en toe een rochelend geluidje op de achtergrond. De “badkamer en toilet” zijn buiten.
Maar we kijken ook terug op een “aparte reis” ietsepietsie spannender als de reis van Sri Lanka, wat een vreeeeselijke coureur, er zijn geen ongelukken gebeurd, maar wel met hardkloppingen aangekomen. Het laatste uur was helemaal een beproeving; met hoge nood door kuilen en dan van links naar rechts geslingerd worden, nou dan is zelfs zo’n wc van hier welkom! We zijn heelhuids bij de prachtige Muur aangekomen. Met de sportieve conditie van ons was het slecht gesteld, maar de beklimming was het waard! We zijn 10 liter vocht kwijt, op een van de zeven wonderen gestaan en een nieuwe zonsondergang rijker.
Vrijdag 05:00uur eindelijk loopt onze wekker loopt af, Helaas niet of bijna niet geslapen op die houten plank en bij het geraas van de snelweg. In het pikkedonker lopen we met een zaklampje richting wasruimte.
Daar gaan we weer, richting de muur, nu voor een zonsopkomst. In het pikkedonker met 2 lampjes lopen we helemaal alleen samen op de immense muur, erg indrukwekkend! Alles ontwaakt terwijl wij genieten van de omgeving en hoe de sterren veranderen in de ochtendstralen. De nevel trekt op tussen de bergen, vogels fluiten.
Om 06:30 gaan we richting ontbijt. In een lokaal tentje waar de plaatselijke Chinees ook eet en afhaalt (dit is gebruikelijk vlak voor dat ze naar hun werk gaan) zitten wij ook aan de dumplings ,youtao en tofusoep. (De soep laten we staan, niet te pruimen.) Het is zoals wij al vaker gemerkt hebben; snel eten en wegwezen. Op naar onze hostel terug.
Zo na een reis van 2 uur (lekker liggen slapen) en een frisse douche,zijn we nu 10:00uur weer klaar voor de volgende stap….. De dag hebben we actief voortgezet. We hebben vandaag de gok gewaagt met de drukte. Wandelend via het Tiananmenplein naar de Verboden Stad. (grootte 1km² ) Vervolgens door de Yuhuayentuin naar het Jingshanpark, hier hebben we weer een beklimming gedaan voor het uitzicht over de Verboden stad. Vervolgens ff geluncht en daarna naar het Beihaipark waar we een boottochtje hebben gemaakt. Toen waren onze zooltjes versleten. Na nogmaals een opfrisdouche hebben we onze kuitjes lekker laten masseren. Bij het eten raakte we met Jan aan de praat,een ervaren backpacker van 65+,.die hadden we van de week ook al gesproken. (zit ook in onze hostel) Alle Nederlanders die je hier weinig tegenkomt, vinden het heerlijk om hun ervaringen te delen, zo ook hij. Morgenavond gaan we met hem eten en laat hij ons een leuk deel van Beijing zien waar we nog niet zijn geweest. Tot morgen…

• 07 Oktober 2011 - 12:54

Chris:

ik hoop dat het chinese visserskoor beter zingt dan het koor van je vader
    gr chris

• 07 Oktober 2011 - 17:00

Inez:

Leuke Chinese kostuums moeten jullie hier ook maar gaan dragen !
    Staat jullie goed.. xxx

• 08 Oktober 2011 - 11:15

Nellie Keij:

Hoi hoi, spaaaaaannnnend zeg,wat een mooie foto,s al zeg.
    Jullie zijn echt een ervaring rijker!!!!!!
    Tjonge tjonge wel heel apart zeg.
    Alleen als je al de foto,s ziet,zeggen al genoeg.
    Maar kan m,n eigen indenken dat jullie schoentjes versleten waren haha.
    Leuk dat jullie een Nederlander tegen zijn gekomen die jullie ook weer een leuk plekje kon laten zien.....nooit weg iemand die dan ook weer een klein beetje de weg weet.
    Wij zouden hem zo kwijt zijn hihi.
    Maar goed geniet nog lekker verder en let goed op elkaar.
    We vinden het echt leuk met jullie deze reis ook een beetje te ervaren vis jullie reisverslag.
    Groetjes en genietse verder kus vanuit de Betuwe.
    P.S Smartlappen weekend treft het niet,allemaal fikse buien en maar 12 graden. Br Br Br.

• 08 Oktober 2011 - 12:08

Milan:

hoe gaat het?
    en mooie foto s

• 08 Oktober 2011 - 20:37

TAMIRA:

Super leuk om jullie zo te volgen...
    Geniet ze nog lekker en ik blijf jullie volgen!!Groetjes uit NAT Tiel.