Luie Zondag - Reisverslag uit Peking, China van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu Luie Zondag - Reisverslag uit Peking, China van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Luie Zondag

Door: jenb2002

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

10 Oktober 2011 | China, Peking

9 okt Vandaag uitgeslapen om 10:00uur pas aan het ontbijt.
Nog steeds hebben we spierpijn in onze kuitjes van al die trappen lopen.
Lekker luie zondagochtend en lang bezig geweest met die slechte internetverbinding.
12:30uur vertrekken we pas richting Zomerpaleis. Het is een aardige reis met de metro, daar het in het noorden van de stad ligt.
Tijdens de reis valt ons weer typische dingen op; De schooluniformen zijn hier trainingspakken. De jongelui zijn wel modern gekleed, maar de kapsels van de mannen vinden wij nogal vrouwelijk, zo ook hun tassen. Later zien we weer van die studentjes, hebben brillen op zonder glazen, het zal wel mode zijn. Na 3 x overstappen, en een ritje van 45 min komen we aan.
Het Zomerpaleis is weer een heel groot park. Het gebied werd eeuwenlang als keizerlijke lusttuin gebruikt. In de jaren 80 van de 19e eeuw liet Cixi het oude zomerpaleis vervangen door dit nieuwe.
Het is bijna niet voor te stellen dat dit “paleis” en het meer, zich eigenlijk gewoon in de stad bevind. Stel je voor, een half IJsselmeer in de stad Amsterdam??!!
Het mooie Kunmingmeer bestrijkt ongeveer tweederde van het complex en zorgt voor een vredige, stille sfeer. (als je alle Chinezen wegdenkt).
Genietend van het uitzicht nuttigen wij onze lunch (dumplings) in dit park.
Met de Chinese boot varen we naar de overkant van dit meer om de toren te beklimmen en de beroemde Marmeren boot (Qingyanfang) te bewonderen.
Zoals je op de foto’s kan zien is het weer smogachtig/bewolkt met een waterig zonnetje, maar toch hebben we het warm.
Bij de uitgang moeten we nog even de weg vragen, met ons waaiertje zijn we weer snel bij de metro en op pad naar de Foodmarket.
Het klopt wat ze zeggen; schorpioenen, zeepaardjes, zeesterren etc. Jawel, we hebben het aangedurfd, we hebben zeester geproefd! Het is best eetbaar, de smaak is zoute vis. De foto’s spreken boekdelen!
Daarna vervolgt het shoppen op de markt en de Luxe winkels. Hier zie je dat er ook zeker rijkdom bestaat.
Na het eten, zitten we weer in onze arme Hutong. Weltruste.

• 10 Oktober 2011 - 14:28

Inez:

Leuk, om gelijk ook de foto's te zien ! Apart hoor zo'n zeester aan een stokje! x