van een kort rokje naar een nat pak - Reisverslag uit Sjanghai, China van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu van een kort rokje naar een nat pak - Reisverslag uit Sjanghai, China van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

van een kort rokje naar een nat pak

Door: jenb2002

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

13 Oktober 2011 | China, Sjanghai

Nou dat luieren hadden we nodig! We waren helemaal out.
donderdag 13 okt. Bettina’s is opgestaan met een Chinees koudje. Ze heeft bij de bakker op de hoek verse broodjes gehaald, jawel heerlijke croissants en een soort cakebrood met jam, jus d’orange en koffie. Genieten!
Het is erg bewolkt als we rond 10.00 uur vertrekken naar de Yuyuangarden. Onderweg ernaartoe belande we eerst in “Old Town”(shoppen!). We dachten dat het park net zoiets zou zijn als die andere, maar niets was minder waar, deze was de mooiste. Op weg terug naar de metro kwamen we in een soort groothandel terecht, nou daar gingen we pas echt los. Het handelen is helemaal genieten, de prijs omlaag krijgen is ver onder de helft gaan zitten en dan weglopen, lukt bijna altijd! Bepakt en bezakt reizen we met al onze aankopen in de regen terug naar onze hostel. Overal worden paraplu’s aangeboden voor 10 Yuan, maar nee die hoefde wij natuurlijk niet.(geld was op ;) Hollanders kennen toch wel tegen een druppie)
Zonder regenpak bezoeken we aan het eind van de middag de Jade Buddha tempel. Was even zoeken, maar we waren net voor sluitingstijd binnen. In een sneltreinvaart mochten we alles bewonderen. Rond 17:30uur willen we “De Bund” by night bekijken, maar daar de lampen pas later aangingen eten we eerst wat. Een uur later staan we weer buiten, maaaar het hoost . Tja, toen zijn we maar terug gerend naar de metro. Als 2 verzopen katten stapten we de hostel binnen, waar ons een föhn werd aangeboden. Na een “hete douche” waren we weer boven Jan.

Het was ons vandaag opgevallen dat er veel straathandelaren in Shanghai zijn,van alles verkopen ze van Gucci tas, i-phone, tot Rolex horloges. Ook de Chinezen die je aanspreken om je zogezegd te helpen, hebben wij ook zeker verschillende malen getroffen, maar wij trapten niet in deze “time charing “ acties, die uitmonden in Chinese thee ceremonies met een hoge rekening.
Zoals we al schreven over kleding is hier een aantal dingen opvallend; de meeste mensen lopen in een trainingspak, of een blouse met pantalon en de jonge moderne dames lopen met korte rokjes of hotpants, maar dan wel met dikke zwarte panty’s eronder en hele hoge hakken. De bovenkant is meestal zo hoog mogelijk gesloten, je ziet geen decolleté. De gemiddelde chinees loopt op gympen.
We snappen nu ook wel waarom de chinees zo slank blijft: alle afstanden die ze moeten lopen en alllllle trappen die ze op en af moeten. (wij hebben er blaren van)
Wij zijn benieuwd waar onze weegschaal op staat (zal wel tegenvallen, want het eten bevalt ons goed) ;)
Op naar een zonnige dag, en tot morgen. xxx