tendaba camp - Reisverslag uit Banjul, Gambia van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu tendaba camp - Reisverslag uit Banjul, Gambia van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

tendaba camp

Door: jenb2002

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

05 November 2013 | Gambia, Banjul

zondag 3 november.
om half 8 zijn we weer in de veren.
gisterenavond waren we snel klaar met het eten (bij sunset beach hotel is dit maar matig).
we hebben vervolgens lekker geswingd op de klanken van bob marley, phil collins ....enz, de borrels smaakten ons ook heerlijk.

vandaag vertrekken we na het ontbijt de binnenlanden van Gambia in.
09:00 uur koffers voor de deur, karre maar.
onze eindbestemming is tendaba, gelegen aan de oever van de Gambia rivier, waar ook de camp is voor onze overnachting.
om 9.30 opweg, na 15 min wordt abdul gebeld.
we hebben een kofer teveel, deze hoort bij een andere groep
dus.....rechts om keer. weer die belgen, wilde zeker nog niet naar huis.

"papa" de chauffeur was niet blij, koffers eraf koffer erop...
om 10.00 uur nieuwe start.
eerste stop is de veemarkt, we kijken rustig rond maar de kinderen volgen weer op de voet.
de aasgieren vliegen boven ons. achter in de wei wordt het vlees geslacht, en zij wachten op de restjes.
het vee op deze markt is het spaargeld van de plaatselijke bevolking. hoe meer vee hoe rijker. alleen wanneer er eten nodig hebbn wordt het geslacht, en wanner geld nodig is verkocht. en is er geld over koopt men vee. voor veel gambianen werkt zo het sparen.
bij vertrek delen we weer pennen en blocknotes, even onstaat er strijd, maar de ouste verdelen de buit.

de 2e stop is een locale markt, omdat het zondag is lopen de dames er zeer mooi bij,
het is een zeer kleurrijk beeld. de mannen begroeten ons weer en beginnen een praatje;
how are you, whats your name, how you like gambia???
(aapjes kijken, maar zij ook, hihi)

ondertussen stijgen de temperaturen boven de 30 gr.
via een smal pad langs casheybomen en couscousplanten brengt papa ons naar de lunch. (rijst, couscous, geb.aard, wortel, aubergine, bittere tomaat en uiensaus)

verder onderweg komen we langs div dorpjes, families wonen er in gemeenschappen vooraltijd bij elkaar (compounds)
papa, moet veel toeteren voor overstekende geiten, verder op blokkeerd een kudde ossen onze weg. we zien mensen in de schaduw onder de bomen zitten, andere zijn onderweg per fiets of ezelkar.
de woningen zijn vaak wel van steen, maar daken van golfplaat.

rond 15.00 uur, en kilometers verder landinwaards, worden de huisjes kleiner
en meer van het type rondavel, de ronde stenen huisjes met rietenpuntdak.

bijaankomst op de camp, hebben we 160 km op de teller.
we checken in, voor onze primitieve kamer; bed met klamboe, tafel,douchebuis, wc, en alleen koudwater. ohja, een geit in de achtertuin.
het camp, heeft zelfs een zwembad.....alleen zonder water.

van 16 tot 19 gan we op spannende truck/wandel safari door 'west national parc'.
we spotten, 3 zwarte pelikanen, blaustaartvogels, zilverreigers en op de valreep 3 apen.
de gids was telleurgesteld met zo weinig "wild".
door het eind van de regentijd, was er teveel gras!!
op de terug weg, verder we te scherp ingehaald door een overvol gambiaans busje
en werd onze spiegel eraf gereden!!!! gelukkig lag het camp tegenover een policepost,
dus werd hiervan gelijk melding gemaakt.

na een koude douche, heerlijk gegeten!!!!!!
(incl. torren invasie) liggen we om 21.15 in onze mandjes....uitgeteld.