insecte dans - Reisverslag uit Banjul, Gambia van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu insecte dans - Reisverslag uit Banjul, Gambia van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

insecte dans

Door: jenb2002

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

05 November 2013 | Gambia, Banjul

maandag 4 november.
na een lekker ontbijt en goede nachtrust is jeroen zoek,
even naar de wc, maar niets te zien....waarempel hij zit op de pot van de buren.
vanuit de camp wandelen we naar de plaatselijke school.
oooohhhh wat een schatjes, ze staan ons halverwegen al op te wachten en lopen met ons hand in hand naar school.de potloden worden weer uit onze handen gegraaid maar ook wordt er geknuffeld.
op school dansen en zingen ze voor ons. wij moeten er ook aan geloven" vader jacob"
en zij zingen ons na.
om 9.15 vertrekken we voor onze trip van 165 km naar georgetown.
onderweg weer het gebruikelijke los lopende vee, maar deze keer ook apen en een schildpad.
ook vandaag wordt er in de dorpjes waar we doorheen rijden weer uitbundig gezwaaid.
ons pad wordt ruwer en stoffiger in soba tanken we even.
benzine kost hier 56,5 delasi. iets meer dan 1 euro. maar met een inkomen van gem. 55 eurie per maand, knap aan de prijs.
we vervolgen onze trip, met een snelheid van gem. 50km pu. dus gas op die lollie.
het landschap is erg groen een voordeel van reizen na de regentijd.
we stoppen bij een meer vol met waterlely's.
we merken dat de temeratuur verder oploopt, inmiddels rond de 39 gr.
hoe dieper we het binnenland inrijden, hoe hoger het wordt.

bij aankomst in het camp "boabolong" ontdekken we weer hoe basic is, een bed met klamboe, en een natte ruimte van 1x1 gevuld met wc, wastafel en douchebuis.

na een lunch, weer rijst met toebehoren, hebben we even rust, wel lekker na zo'n
auto daggie.
om 17.00 uur vertrekken we voor een wandeltocht door georgtown.
georgtown is bekend ivm de slavenhandel, honderden mannen en later ook vrouwen en kinderen werden hier gevangen en verscheept naar europa en amerika om ingezet te worden als slaaf, voornamelijk in de landbouw en plantages.
de meest bekende is waarschijnlijk wel Kunta Kinte, de slaaf die weigerde zijn nieuwe naam aan te nemen. jaren later door de 7e generatie kinte als boek geschreven en verfilmd. na een bezoek aan de gouvernors office en hele gespreken met de plaatselijke bevolking, zijn we klaar voor het diner.
na het diner, swingen we de pan uit op de klanken van jambayband van onze compound. bettina en jos, gaan compleet los. wij weten nu waar het twirken vandaan komt ( schut je billen) de liefdesdans.......???
maar......wanneer het bedtijd wordt, wacht ons de insectendans.
ons hele gebouw en kamer ligt vol insecten, torre kakkelakken..... wow, wat een experience.
na de grote schoonmaak en een extra bedinspectie durven wij onder onze klamboe,
en....doen onze oogjes rustig toe.