Kopje onder - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu Kopje onder - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Kopje onder

Door: jenb

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

05 November 2017 | Filipijnen, Malapascua Island

1-2-3 november 2017
Kopje onder.
Na een heerlijke, luie rustdag melden we ons na een goed ontbijt rond 9.00 uur bij Arto.
Hij houd een voorbespreking over de duiken die vandaag gaan maken, er staan er 2 op het programma. We gaan beginnen met de PPB (peak performance bouyancy) zeg maar het balanceren dan wel zweven onderwater. Het theoretische gedeelte hebben we gisteravond al even doorgenomen en Arto neemt met ons de vragen door. Daarna gaan we op de boot, het is maar 10 min varen naar de duikstek van deze morgen “Bantijue”.
Voor we afdalen, checken we middels een formule de hoeveelheid lood dat we nodig hebben( beide al wat kilootjes afgevallen t.o.v. de vorige duiken) Arto legt uit dat beginners met best veel lood beginnen, om zo makkelijker onder te komen/blijven, maar om jezelf goed te kunnen balanceren en te bewegen is dat helemaal niet nodig. We dalen af naar een diepte van een meter of 7, hier doen we wat oefeningen, zoals het omstoten van loodblokjes(zonder de grond te raken) en het zwemmen door een hoepel……. Daarna maken we de tijd vol door de omgeving nog een beetje af te struinen, we zien veel kleine vissen, nemo, een trompetvis enz. na 56 minuten zit de eerst duik van deze trip erop….lekker hoor.
We varen terug naar de duikschool en bespreken alvast wat we vanmiddag gaan doen, we zitten al helemaal in de advanced modus. Na de lunch vertrekken we richting “Los Bamboos” hier zullen we aan de slag gaan met Navigeren. Na een duik van 50 min, op een diepte van zo’n 11 meter zit ook deze 2e duik erop, beetje moe maar zeer voldaan varen we terug naar het hotel. We hebben weer een hoop gezien en geleerd. Nu eerst even lekker douche en dan heerlijk dineren op het strand, we hebben wel een borrel verdient!!!
Een beetje versuft zitten we aan het ontbijt, Arto laat zich weer zien en geeft aan dat hij voor vandaag een trip naar “Gato Island” in gedachte heeft, gezien de langere vaartijd doen we hier 2 duiken.
De Deepdive ( beneden 18 mtr) en een Boatdive ( nu duiken we al vanaf boten hier dus dat wordt een fundive) waardoor we hiervoor alleen even wat vragen hoeven te beantwoorden ;
We starten de duiksessie dus met deepdive, dit houd in dat je mag duiken tot 30 mtr ( advanced) als specialty mag je zelfs tot 40!!!!!! Tot 30 meter gaan we vandaag niet, maar alles beneden de 18 is eigenlijk toegestaan voor dit deel van van de course. Uit eindelijk komen tot bijna 25 meter. Onderweg proberen we nog wat White tip reef sharks te score, maar dit lukt helaas niet. Wel zien we weer veel koraal, pufferfish en vele soorten nudibranch (zeeslakken) .
Na de nodige rusttijd en een heerlijke lunch plonzen we er weer in voor de 2e duik van de dag, deze keer geen verplichtingen, gewoon lekker genieten en ontspannen. Ook deze keer zien we weer de veel voorkomende soorten vissen en planten, en op de valreep nog een zeepaardje van wel bijna 15cm. Echt een mooi beessie!!!!!
Na een duikje van 50 min op ruim 20 meter zit ook deze duikdag er weer op. 4 van de 5 onderdelen zijn binnen, nog 1 te gaan. Na veel overleg/praten besluiten we voor de nachtduik te gaan ( dit is niet Bettina’s favoriet maar Arto weet haar te overtuigen dat dit helemaal goed komt en dat ze het echt geweldig zal vinden)
Omdat we na deze duikdagen ook wel toe zijn aan wat rust besluiten we de nachtduik voor de volgende dag te bewaren, zodat we verder die dag heerlijk kunnen relaxen aan het strand.
Zo nu eerst weer even lekker naar TATA en JOY, de van de massage naast ons hotel. We zijn daar immer vanaf dag 1 al vaste gast. FF een uurtje helemaal niks, maar ontspannen gemasseerd worden. En…….ze kunnen er wat van.

• 06 November 2017 - 13:00

Janny Van Ewijk :

Hoi Bettina en Jeroen jullie hebben alweer veel gezien onderwater heel veel plezier met het duiken veel succes!