night and shark - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu night and shark - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

night and shark

Door: jenb

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

07 November 2017 | Filipijnen, Panglao

4-5-november 2017
night and shark.
Vandaag doen we het even rustig aan, na het ontbijt hangen we wat in de hangmat, lezen wat en nemen de laatste pagina’s door m.b.t. het nacht duiken. JAJA, dat staat voor vanavond op het programma. Het laatste onderdeel van onze advanced cursus, hierna zijn we (op papier dan) gevorderde duikers!! Eigenlijk is het net als auto rijden, hoe meer je het doet, des te beter je er in wordt. Halverwege de middag gaan we natuurlijk nog even langs bij onze massage lady’s, ff helemaal relaxt voor we vertrekken richting the lighthouse.
Rond 17.00 uur bespreken we de duik met Arto, de signalen, gebaren en hoe de zaklamp te gebruiken. Als alles is doorgenomen vertrekt de boot. Bettina vind het allemaal reuze spannend, daar het in Egypte niet helemaal ging zoals ze graag gewild had. Net voordat het helemaal donker wordt rollen we overboord. Wow, een compleet andere wereld. Na 3 min is ook Bettina helemaal los en struint ze met haar lichtje de bodem en rotsen af naar nachtelijk gespuis ;) ohja, nog ff een compasskill en verder gewoon heel relaxt rondneuzen
na 40 min is de duik voorbij, als we boven komen worden we gefeliciteerd door Arto, you did it guys!!! congratz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bij terugkomst in het hotel en een heerlijk warme douche vieren we het met cocktails aan het strand. Vanavond hebben we een live band bij de bar…..ondanks de gezelligheid gaan we er vroeg in morgen staat het haai duiken op het programma.
Piep, piep, piep…….oooh nee 4.00 uur. Dat is echt geen tijd voor op vakantie, maar ja het belooft een spannende ochtend te worden. Bettina heeft nog steeds last van haar verkoudheid en overlegt met Arto wat te doen. Dit omdat het vandaag echt een diepduik gaat worden. Als blijkt dat ze een aantal dingen kan met haar neus/oren wordt besloten het te proberen! Om 5.00 vertrekt de boot richting Monad Shoal de ochtendgloren te gemoed, als de eerst zonnestralen het water raken springen we de diepte in. German is onze gids vandaag, hij draagt een haaienvin op zijn hoody dus we hebben er alvast 1 gespot, haha. Langzaam dalen we af naar zo’n 28 meter. ( stapje voor stapje klaart Bettina haar oren) Als we het eerste rif bereiken zien we gelijk al één van die reusachtige jongens, wow wat een imposant dier. We vinnen langzaam langs het rif tot aan de “cleaningstation”.
Hier spotten we nog 2 Thresersharks. Deze haaiensoort leeft tussen de 100/200 meter diepte en is maar op enkele plaatsen ter wereld te zien. Hier op Malapascua hebben ze het geluk een “cleaningstation’” te hebben, dat wil zeggen dat de haaien bij zonsopkomst hier komen en door ander vissen( die dan wakker worden) de parasieten van hun lijf laten eten, soort carwash zeg maar. Hierdoor zijn ze hier eigenlijk elke dag wel te zien, uiteraard blijft het natuur, dus de ene dag wellicht meer dan de andere. Het blijft een spannend gevoel, German mist overigens wel 1 arm...nee, nee, nee niet door een haai, maar door het vast knijpen van Bettina toen de haai wat dichterbij kwam,hahahahaha
Na een kleine 40 min zijn we weer boven, joehoeeeee wat een ervaring. Het 1e doel van deze trip is bereikt. Het spotten van deze haai. Morgen vertrekken we naar Bohol, dan gaan we opzoek naar het 2e doel van deze trip...de zeeschildpad!!!