Panglao Island - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu Panglao Island - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Panglao Island

Door: jenb

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

09 November 2017 | Filipijnen, Panglao

6-7-8 november 2017.
Panglao island.
ma. 6-11
Vandaag vertrekken we vanuit Malapascua, we zullen het zeker gaan missen, alles is hier zo rustig en vriendelijk, ons kent ons , je begrijpt een zeer familiaire sfeer.
Maar goed, zoals dat gaat met reizen is er een tijd van komen en een tijd van gaan en de tijd van gaan is nu helaas gekomen. Gister op de boot zijn we in gesprek geraakt met Andreas en Susanna , 2 duitsers, die ook vandaag vertrekken, zij hadden niks geregeld, dus via Jesus gefikst dat we met de zelfde boot en taxi mee kunnen. Zij gaan met het vliegtuig naar Palawan, een bekend eiland aan de noordzijde van de philippines. Dit is tevens de regio waar het voor ons bekende programma “Expeditie Robinson” wordt opgenomen. We rijden na de boottocht weer in ruim 3 uur terug naar Cebu stad, waar we hen eerst op het vliegveld afzetten alvorens koers te zetten naar de haven. Hier wacht de fastferry voor onze 2 uur durende boottochtje naar Bohol.
De Terminal, is opvallend modern, eerst wordt al onze bagage gescand, alvorens die kan worden afgegeven voor inscheping. Tijdens het wachten speelt er een bandje, later blijkt , van blinde mensen, het klinkt best goed hoor!! had ik niet ZIEN aankomen. ;)
De boottocht verloopt verder rustig, weinig deining, dus goed vol te houden bij e.e.a. wazige film die wordt vertoont op een grote tv aan boord.
Bij aankomst regent het, blehhhhh daar zaten we nu al helemaal niet op te wachten.
Als we op onze bagage staan te wachten zien we alweer een bordje met onze naam, Ato de chauffeur komt ons ophalen. Als we in het hotel arriveren maken we kennis met een, ook hier, hartelijke ontvangst. Inmiddels klaart het weer al weer op, en schijnt het zonnetje volop, we worden vast gewaarschuwd dat het aankomende nog zo blijft, een reële kans op een buitje. Tja het blijft subtropisch hier……
Onze kamer heeft uitzicht op het zwembad en verder van alle gemakken voorzien, luxer dan de vorige, het is hier sowieso een luxer verblijf. Moe van een volle dag reizen gaan we na een vroege maaltijd lekker bijtijds naar bed, aankomende dagen doen we even rustig aan. De verkoudheid heeft ons toch wel een beetje te pakken genomen en dat willen we eerst ff kwijt voor we ons weer op de onderwaterwereld storten.
Din. 7-11
vandaag doen we helemaal niks. We lopen even bij de duikschool binnen en bespreken we we graag willen zien/doen, en besluiten dat we morgen onze spullen bij elkaar zoeken voor de duiken van donderdag. S’ avonds op het strand raken we in gesprek met een jonge filipino, hij bied tours over het eiland aan, we besluiten er 1 bij hem te bestellen. Morgen 9.00 vertrek. We sluiten af met een lekkere cocktail en even zo goed diner aan het strand.
Woe. 8-11
Na een voor deze dagen vroeg ontbijt zijn we om 9.00 uur klaar voor het vertrek van onze eiland tour.
Bij het kantoortje ( hokje) van de organisatie zitten nog 2 mensen, wellicht toch een meer “private tour”…. Maar helaas ons busje blijkt helemaal vol ( 14 pers).
We raken aan de praat met de 2 mensen uit het zelfde kantoortje, Vallerie en Dan, broer en zus uit Utha USA. Zij reist op een ticket van haar werk ( Flight Attendant Delta) en haar broer mocht met haar mee. Verder bestaat de groep uit 2 jongens uit Barcelona, en 2 kleine groepjes Chinese reizigers. Jullie zullen begrijpen dat de “eEgels sprekende” meer naar elkaar toe trokken en de Chinese groepjes ook.
Als eerste Bezoeken we de Chocolate Hills,
De Chocolate Hills zijn de belangrijkste bezienswaardigheden op bohol. Midden op een vrijwel vlak plateau verrijzen in een gebied van meer dan 50 vierkante kilometer 1.268 vrijwel gelijke kegelvormige heuvels van circa 30 tot 50 meter hoog. Ze zijn grotendeels begroeid met gras dat tijdens het droge jaargetijde een bruine tint krijgt. De heuvels doen dan enigszins denken aan reusachtige chocoladebergen.
De lokale mythe is dat twee reuzen dagen tegen elkaar hebben gevochten met stenen en zand. Meer romantisch is het verhaal van Arogo, een sterke en jonge reus die verliefd werd op het meisje Aloya. Toen Aloya dood ging in de handpalm van de reus, veranderden zijn tranen in de heuvels.
Een zeer boeiend en bijzonder schouwspel, eerst hebben we heuvels bekeken tijdens een ritje met Quads en Buggies, dat was natuurlijk lachen gieren brullen en volledig onder de bagger de bus weer in waarna we heuvel op zijn gereden om de volledige vlakte van bovenaf te aanschouwen.
Onze trip gaat verder richting de “TARSIER” aapjes, dit zijn zeer kleine ( vuist grootte) aapjes met soort van kikkerpootjes en bolle oogjes, zeer schattige diertjes die overdag slapen dus goed te zien zijn. Ook wel bekend als Filipijnse Spookdiertjes.
Deze “aapjes” bestaan in 11 rassen/soorten en komen alleen voor op Sumatra, Borneo en de Filipijnen, echt leuk en bijzonder deze diertje in het natuurlijke habitat te zien.
Na de nodige foto’s starten we de bus voor een klein ritje, na 15 min staan we langs de Loboc river, hier gaan we aan boord van een “flaoting restaurant”het buffet is niet heel spectaculair maar de vaartocht is best leuk, bij een paar watervallen draaien we om en varen de zelfde weg weer terug. Dan opeens horen we muziek en gezang. Aan de oever zitten vrouwen met een banjo te spelen, er wordt een soort van voorstelling gegeven met traditionele filipijnse muziek en dans.
Bij de aanlegsteiger komen we met z’n alle tot de conclusie dat het mooi geweest is voor vandaag, het is zeker nog een uur terugrijden en iedereen is toe aan het lekker douche, het blijft wennen die vochtigheid en 30 graden. Onderweg naar Pangloa wisselen we nummers en foto’s uit, helpen bij aankomst Valerie en Dan aan een nieuwe hotelkamer voor 1 nacht. Iedereen is best wel moe en we spreken dan ook af, niks af te spreken maar wellicht treffen we elkaar vanavond nog even.
Na een lekker douche en uiteraard weer een massage, strijken we weer neer bij het strandrestaurant van ons hotel, we krijgen een bericht van USA dat ze morgen voeg het vliegtuig moeten nemen dus niet meer aanwippen voor een borrel, No problem, have a safe trip en als je in de buurt bent bel gerust.
We zitten nog even na te praten en besluiten net ook maar richting de kamer te gaan als de 2 Spaanse jongens voorbij lopen….. We doen met z’n 4e toch nog ff 1 afzakkertje alvorens, weer met vele ervaringen rijker, richting onze kamer te wandelen.