Going Down Again - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu Going Down Again - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Going Down Again

Door: jenb

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

13 November 2017 | Filipijnen, Panglao

9-10-11-12 November 2017
Going Down Again….
De aankomende dagen zijn veelal weer gevuld met duiken. De onderwaterwereld is hier wel wat anders dan onze vorige locatie. En dan bedoelen we natuurlijk niet de schoonheid, want ook die is hier prachtig. Nee, hier gaat het voornamelijk om Wall-diving, oftewel duiken langs een muur van koraal, planten en onderwaterleven.
Dit is vooral voor Bettina wel even wennen. Wanneer je langzaam afzakt naar een meter of 5, en je daarna bij de rand van het rif komt, kijk je toch al gauw zo’n 30/40 mtr de diepte in, en je ziet eigenlijk niks anders dan donkerblauw/zwart wordend water, hahaha.
Dus als je hoogte vrees hebt, wordt je hier niet echt vrolijk van.
De afgelopen dagen hebben we het rustig aan gedaan, uiteraard omdat we meer van dit prachtige land wilde zien dan alleen de onderwaterwereld, maar ook omdat de verkoudheid ons nog echt niet verlaten heeft. Het Klaren van de oren blijft een lastig klusje, maar we houden vol!
De eerst duikdag hier ging dan ook met vallen en opstaan, we bezochten een huisrif ( Eel garden) in de buurt. Door de toch wel iets wat gespannen Bettina werd vergeten het vest wat op te blazen voor het afrollen van de boot, gevolg…...half verzuipend, automaat verliezende capriolen… hoest proest…. Nadat de rust ietwat teruggekeerd was langzaam afgedaald naar een voor vandaag aardige diepte. Uiteraard spotten we weer de gebruikelijke kleine visjes zoals de nemo, anemonen etc.
maar, we zien ook wel weer aardig wat “nieuwe”dingen. Een red eye frogfish, morish, en vele gekleurde naaktslakken. Door alle vooraf gaande moves, duiken we hier, 35 min tot zo’n 26 meter.
De 2e duik van vandaag is op Kalipayan, ook maar 10 min varen met de boot.
De omgeving lijkt een beetje op de vorige duikstek, nog aardig vlak. We spotten hier een frogfish, scorpionfish, enkele garnalen en een electric clam ( soort crab die zich verdedigd door een soort bliksem te produceren is het makkelijkst uitgelegd). Totale duik, 40 min tot 21 mtr.
Nu we weer wat gewent zijn na een aantal dagen rust, haha. Heeft Harrold ( onze dive master/ gids) ons voorgesteld morgen Balicasag te bezoeken, omdat dit 45 min varen is zullen we hier dan 2 duiken gaan maken. Met een zeer grote kans op schildpadden.
Om 9.00 gaan we aan boord, Harrold heeft onze bestelde lunch al geregeld dus….. klaar om te gaan.
Aan boord checken we onze spullen en varen we onder de nu al warme zon het eiland tegemoed.
1e stop, Ricco’s Wall. Hier begint dus het echte wall-diving. Voor bettina een hele opgaaf, als haar oren dan eindelijk een beetje meewerken komen we dan toch bij die muur, brrrrrrrr, holy sh** heel langzaam lukt het Harrold haar zo ver te krijgen dat ze met haar gezicht richting muur een paar meter extra naar beneden komt, het is echt prachtig dat moet wel gezegd, maar oh zo eng!!
Haar doorzetting wordt beloont, want we zien op enige afstand, dat weer wel, een schildpad voorbij zwemmen, joehoe...dit geeft moed! Verder zien we ook 2 hele grote scholen met jackfish. Na 42 min tot 26 mtr, klimmen we weer aan boord, OEFF wat een spannend tripje deze keer.
Na de lunch varen we een stukje verder om het eiland naar onze 2e duikstek van de dag,
Divers Heaven, of te wel….het schildpadden domein. Deze stek is niet zo diep en heeft meer een zeegras bodem. We gaan te water en “cruisen” wat door koraal, we zien weer veel nemo”s, en andere kleine zeedieren en planten, na 20 min buigen we af en ja hoor…….. TURTLES…..joehoehoeoeoeoeoe
we zien er uit eindelijk meer dan 10, en ook een paar hele grote, zeker wel meer dan 1 mtr breed. Wat een gracieuze prachtige beesten zijn het. Bettina wil er wel graag in voor in de vijver? Haha onze duik duurt zo’n 47 min tot 15 mtr. Wat een prachtige duikdag was het vandaag.
In de avond bij het diner spreken we Ben, de Belgische manager van de duikschool, hij vraagt wat de plannen van morgen zijn, of we een idee hebben van waar we naar toe willen. We geven aan dat het ons niet zoveel uitmaakt, daar alles hier nieuw is voor ons!!! Er staat weer een trip naar Balicasag op de planning? Oke, wij gaan wel weer mee, vandaag is ons prima bevallen enne…...duiken en de natuur zijn geen dag het zelfde! Na een heerlijke maaltijd en een cocktail toast op de Schildpadden duiken we er vroeg in…...duiken is idd sport, (gaap)
9.00 uur weer paraat op de boot voor wederom een tripje naar Balicasag.
Deze keer worden we uiteraard ook weer bij gestaan door Harrold, tevens hebben we een extra duiker bij ons Kiri, een jonge vrouw uit Engeland die alleen vandaag een paar duiken maakt gezien ze op doorreis is. Al babbelend varen we richting het eiland voor onze 1e duikstek van vandaag,
The Cathedral, ook hier weer een muurduik, deze keer heeft Bettina erg veel moeite haar oren open te krijgen, als ze dan ook nog de afgrond van de muur in kijkt, is ze er klaar mee en gaat naar boven. Harrold, Kiri en Jeroen zakken verder af langs de muur. Deze keer zien we veel soft koraal, kleurige nudibranches (naaktslakken) en een white frogfish. Na 29 min tot een diepte van 32 mtr zit de eerste duik van vandaag er weer op. Nu eerst ff een lekker bakkie koffie. Na de lunch weer op schildpad jacht.
Zoals gezegd, na de lunch varen we verder langs het eiland, wederom gaan we voor anker bij Divers Heaven. Ook deze keer zien we weer behoorlijk wat schildpadden, garnalen en Bettina spot zelfs een Mureen!!!
Hadden we trouwens al eens vermeld, dat het hier onderwater net zo warm is als boven water… ;) ;) ;) ( wel 29 gr)
Bij terugkomst aan de duikschool worden we opgewacht door de lady’s van de Bugsay bar, met een heerlijk fruitige verfrissing….das lekkerrrrrr.
Ook vanavond hebben we weer de pech te moeten eten met onze voeten in het zand aan het strand, wat is het leven soms toch vervelend……
Zondagmorgen, onze laatste duik van deze reis, Harrold heeft een lokale stek uit gezocht.
Samen met 2 Duitse mensen en 1 Nederlander vertrekken we naar Ricco’s Point.
Wederom een muurduik maar volgens Harrold gaat het Bettina zeker lukken, alleen al omdat ze de doorgang van een onderwatertunnel zeker niet wil missen, haha
langzaam zakken we af, ook Bettina voelt zich top en ontspannen, totdat Jeroen haar aangeeft een beetje lucht in haar vest te doen zodat ze minder hoeft te vinnen. FOUT PLAN….. hierdoor gaat ze stijgen en krijgt zichzelf niet meer naar beneden. Verdorie….was net zo lekker bezig. Weer naar beneden dus…….. nu is het klaren opeens een stuk lastiger, metertje voor metertje komen we dichter bij de rand/muur. Uiteindelijk is het gelukt en hangt ze net als de rest op 19 mtr. dan komen we bij de ingang van de “tunnel” Harrold checkt of Bettina er echt door heen wil, JAAAA seint ze uitbundig. Samen beginnen ze aan de opstijging door de tunnel. Een filmpje laat jullie later zien hoe gaaf dit was. Na de doorgang struinen we nog wat rond. Na 47 min en een diepte van 19 mtr zit dan nu echt onze laatste duik van deze reis er op.
Wat hebben we veel gezien en bovenal weer een hoop geleerd! Natuurlijk tijdens onze Advanced cursus op Malapascua, maar zeker ook van Harrold en de andere duikers die we deze trip hebben ontmoet!.
In de Avond maken we nog een excursie naar de Batan Rivier waar we in het donker in een kayak op zoek gaan naar VUURVLIEGJES, het is ff peddelen maar dan op eens……… lichten de bomen voor ons op. Het is net een flikkerende kerstboom, wat een waanzinnig gezicht, verderop zijn nog een aantal bomen waar deze magische wezentjes ruim vertegenwoordigd zijn….. foto’s maken blijkt een hele klus. Maar….eigenlijk zou iedereen het zelf eens moeten ervaren. Onze tip is dan wel….neem eerst in Nederland een lesje…...hoe bestuur ik een kayak hihihi. Onze samenwerking stokte nog al eens her en der….
Na een laat diner nemen we nog even afscheid van 3 Belgen, zij vertrekken morgen en genieten ook nog even van een borreltje aan het strand alvorens morgen richting het koude Europa af te reizen.
Moe, maar ontzettend voldaan van weer een bijzondere dag stappen we in bed, morgen is onze laatste dag op Bohol, in de prachtige Philippines.