Pura vida, Asta luego - Reisverslag uit San José, Costa Rica van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu Pura vida, Asta luego - Reisverslag uit San José, Costa Rica van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Pura vida, Asta luego

Door: jenb2002

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

18 November 2016 | Costa Rica, San José

Donderdag 17-11-2016
De regen valt weer met bakken naar beneden als we om 05:45 wakker worden. Er is geen stroom en als we ons willen wassen komt er geen water uit de kraan, tja dan maar met fles water tanden poetsen. Enne de wc …. Gelukkig werkt het water na een half uurtje wel, snel naar de wc en opfrissen. We pakken we al onze natte kleren in, die we overal hadden uithangen in ons hutje. Alles stinkt erg muf, maar ja we gaan vandaag weer vertrekken dus het moet de koffer in. Na een ontbijtje hijsen we ons in de regenjassen en vuilniszakken om een beetje “droog”en “warm” te blijven.. We sporten weer door het water om aan boord van het bootje te komen. Iets dieper op het water klimmen we nog over naar een ander bootje en dan kan de ruwe tocht weer beginnen…. Pffff wat zijn we blij als we na ruim een uur Bij restaurant “Las Vegas” weer aanmeren. Totaal doorweekt zoeken we naar droge kleren in onze tas en kleden ons gauw om. Na een pannenkoek en warm drinken, nemen we afscheid van Brigitte en Roel en beginnen we aan onze reis met de auto terug naar San Jose. 2 prachtige papegaaien vliegen over ons heen als we de auto starten, net alsof ze ons gedag zeggen. We rijden weer langs het prachtige landschap langs het strand, de palmbomen, door de dorpjes langzaam het binnenland in. Hier en daar maken we nog een pitstop, voor wat aankopen, pinnen en een lunch bij een Soda. Terwijl we zitten te eten, zien we op het journaal dat het weer echt heel slecht was door het hele land en dat het ook veel problemen had gegeven. We zien beelden voorbijkomen van kleine overstromingen, bruine rivieren. Gelukkig is het nu weer droog en warm. We rijden verder langs de prachtige rainforrest en rotsachtige bergen. Na een kleine file bij een weg op breking rijden we rond 15:00 uur het drukke centrum van San Jose binnen…. Op de gps is het nog maar een klein stukje naar ons hotel (ongeveer 5 minuten), maar door dat iedereen via dezelfde route nu naar huis gaat, doen we over het laatste stuk erg langzaam, stapsgewijs staan we na een half uur bij het hotel. Snel hangen we onze natte kleren uit, met de hoop dat het nog een beetje zal drogen. Nadat onze auto bij de Autoverhuur is ingeleverd wandelen we het heerlijke warme, en droge centrum in voor onze laatste aankopen. Op het grote plein verzamelen alle mensen voor een gezellig praatje, of profiteren van de winteruitverkoop die hier is begonnen, de zomer is hier in aantocht. Als we ooit hier teruggaan, dan doen we dat zeker 1 of 2 weekjes later dat kan zoveel schelen met het weer.
We vinden een leuk restaurant waar we ff een hoofdgerechtje pakken. In ons hotel genieten we van de;… Jacuzzi!!! Om niet te vroeg naar bed te gaan, pakken we beneden nog een ijsje, maar we vechten tegen de vermoeidheid, 21:30 rollen we toch maar ons bed in.
Vrijdag 18 november
05:00 langzaam komt de zon achter de bergen te voorschijn, de lampen gaan een voor een weer uit in de huisjes, auto’s toeteren, San Jose ontwaakt. De vogels tjilpen erop los, als de trein het station uit rijd. Om 06:00 staat de zon al weer hoog aan de hemel. Als de kerkklokken luiden komen wij ook langzaam in actie. Rustig ontbijten, langzaam de vochtige kleren maar weer inpakken. Om 12:00 worden we opgehaald om richting het vliegveld te vertrekken, jawel onze bijzondere reis is bijna ten einde . Via het drukke centrum brengt de chauffeur ons nog een keer door dit prachtige land.
Het was een Geweldige Avontuurlijke reis, met een veelzijdigheid aan bijzondere dieren en veel tropisch groen. Veel zon en helaas ook veel regen, maar o wat hebben we genoten. En wie weet komen we nog eens terug, dan kunnen we ons Spaans weer ophalen. Pura Vida, Asta luego.