het eiland zonder licht - Reisverslag uit Banjul, Gambia van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu het eiland zonder licht - Reisverslag uit Banjul, Gambia van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

het eiland zonder licht

Door: jenb2002

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

11 November 2013 | Gambia, Banjul

Vrijdag 8 november
Afgelopen 2 dagen hebben we heerlijk geborreld, veel cola en bier letste onze dorst tijdens die warme temperaturen, ongeveer 16 drankjes per persoon kosten ons € 25, 00
Vandaag maken we een lange rit, van 300 km, ons ontbijt word daarom om 06:00 geserveerd.
Voor vertrek zien we nog een hyena en en groep rode apen.
Na 2 uur gehobbel zijn we de bush uit (In de regentijd rijden ze hier veeel langer over, soms wel 5 uur).
De plasstop is trouwens boven een stenen gat, achter en golfplaat. Hier in Senegal was dit de 2e keer, boven zo'n gat, alle andere waren gelukkig gewone potjes, maar dan hebben we het niet over de staat en de schoonheid.
Onderweg zien we de mannen naaien, mooie dames verkopen hun waar, verderop zitten een groep mannen onder een boom uit te rusten terwijl de vrouwen druk op het land bezig zijn om de rijst te telen . In een ander dorp zijn ze druk met de was of halen ze water bij de pomp.
De 2e pitstop is tussen de bosjes. Om 13:00 passeren we de grens, waarna we om om 14:30 op een boot stappen. We genieten tijdens de vaart van een lunch en de prachtige natuur. Tijdens de boottocht vertelt een medewerker, dat hij €3, 00 per vaart krijgt en dat als hij een goede week heeft 3x in de week uit ging varen, reken maar uit per maand. Hij deed er nog van alles om heen om er van te kúnnen leven. Vandaar dat de fooien een verwelkom zijn.
We meren voor zonsondergang aan bij jang jang bureh camp, het eiland zonder licht en stroom. We worden begroet door de apen. Na het diner onder begeleiding van een traditionele muzikant, doen we weer de voetjes van de vloer met een groep Afrikaanse dansers. De trommels en de zang natuurlijk weer inbegrepen. Het is weer swingen rond het kampvuur, jos en bettina laten zich zich van de goede kant zien, terwijl jeroen en anja zich weer veilig op de achtergrond houden.
Na een barricade voor de deur en een aantal doodgetrapt is de kust veilig om insectenvrij onder de klamboe te gaan slapen. Onder de klanken van het krekelconcert en heleboel andere dieren vallen we in slaap.

• 11 November 2013 - 19:08

Gerrit En Hetty:

Hallo globetrotters,
    zijn jullie Senegal alweer uit? De meeste diersoorten die jullie gezien hebben zijn volgens ons torren en
    kakkerlakken. Neem ze niet mee in de koffer naar huis. Er is zeker veel armoede. Zijn jullie ook nog in een grotere plaats geweest of alleen in van die arme dorpen? Geniet nog lekker van het strand.
    Nog een fijne dagen en een goede terug reis.

Tot vrijdag!!!

• 12 November 2013 - 10:12

Angela:

Zo te lezen beleven jullie weer een mooie vakantie. Geniet er maar van en alvast een veilige terugreis gewenst! X Angela