schipper mag ik over varen? - Reisverslag uit Banjul, Gambia van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu schipper mag ik over varen? - Reisverslag uit Banjul, Gambia van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

schipper mag ik over varen?

Door: jenb2002

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

13 November 2013 | Gambia, Banjul

Zaterdag 9 november
Terwijl iedereen nog slaapt, ontwaakt bettina om 05:15 van het moslimgezang die over de rivier galmt. Het is prachtig buiten. Het eerste half uur tuurt ze vanuit een hangmat naar de bijzondere sterrenhemel, in gezelschap van haar huisvriend. ( hond)
Rond 06:15 begint de zon op te komen. Op het water de weerspiegeling hiervan, tussen de mysterieuze nevel door. Bij deze bijzondere ochtendglorie een prachtig geluid van alle dieren. Ik hoor de vogels, krekels, apen, een ezel, maar ook en slang.
Bettina word begroet door de apen, die ook net wakker worden.
Rond 07:00 ontwaakt de rest van de groep. Samen met hun en de apen genieten we van het heerlijke ontbijt, vers stokbrood met chocolade pasta.!!!! Mmmmmm
Iets over negen vertrekken we weer.
Na 10 km is al de eerste stop, bij de stone cirkels. Een mysterie waarvan niemand weet hoe het is ontstaan. De plaatselijke bevolking gelooft in heilige kracht. We plaatsen een steen en mogen een wens doen. En nu maar hopen dat het uitkomt.
Onderweg naar de veerpont komen we in een koeientrek. Enkele dorpen verplaatsen hun vee vanwege het einde van het regenseizoen.
Voor de lunch uit wandelen we langs de "winkeltjes", even snel shampoo kopen is zelfs een ervaring in de supermarkt.......lig "zwarte piet" voor het schap te slapen.
Bij de ferry aangekomen, weten we niet wat we zien..... rijen dik, vrachtwagens enorm volgeladen, auto's & bussen volgepropt met bovenop het dak velen bagage, kippen en geiten. Velen vrachtwagens wachten soms 2 dagen tot ze over kunnen varen.......... Gelukkig mogen wij in een andere rij......
ongeveer 1 uur wachtend in de brandende zon en bedolven door verkopers en het zien van de overvolle ferry's, mogen wij op de volgende. Het is ongelooflijk hoe vol ze zo'n ferry proppen....millimeterwerk.
Op de boot is het net zo heet, als we deze vakantie niet afgevallen zijn, dan weet ik het niet meer. Hele rivieren stromen erover ons lichaam. O wat zijn we blij als we om15:00 uur inde bus zitten, lekker uitwaaien! Wat zal het zwembad straks heeeerlijk zijn!!!
Maar eerst nog 4 uurtjes rijden voordat we in kotu zijn.

Op ongeveer 20 minuten rijden van het hotel, horen we allemaal een heel vreemd geuid aan de bus..... lekke band, nee een gebroken as.
Papa kijkt en luisterd en gokt erop, stapvoets rijd hij de bus 19:00uur het erf van het hotel op. Jeeeyyyyy, zwemmen!!!!!