G' day Mate - Reisverslag uit Cairns, Australië van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu G' day Mate - Reisverslag uit Cairns, Australië van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

G' day Mate

Door: jenb

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

07 November 2014 | Australië, Cairns

G’day mate,

Donderdag 6 november 22:30

Gisteren via Singapore, Brisbane in Cairns aangekomen. Gelukkig sliepen we al snel in het vliegtuig. (Zo reizen is toch erg vermoeiend…) Bij het openen van de deuren van het vliegveld, komt de geur van Australie ons tegemoet, het is wat bewolkt, maar toch kunnen we niet zonder onze zonnebril, de temperatuur is 30°C. Volgens plan worden we opgepikt, alles gaat op z’n Ausies. De chauffeur begroet ons; G’day mate… en brengt ons via de linker rijbaan naar het Discovery Cairns Hotel. We rijden door schone straten,langs mooie houten huizen, kerkjes, dokterspraktijken, strandwinkeltjes . Het is niet extreem druk, een heerlijk relaxte stad bij de zee.
Een vriendelijke receptionist ontvangt ons bij het hotel; G’day mate…, De kamer die hij ons geeft is van alle gemakken voorzien en erg netjes. Hij geeft ons tips en verteld van alles. Om 1 cultuur verschil moest hij nog lachen, wij Europeanen zeggen “wiefie” en hun “wyfy”.
Na een verkwikkende douche wandelen we rond 15:00 naar het centrum op ontdekking wat waar allemaal is. Bij Ali Baba laten we een kababwrap ons heerlijk smaken. De Hitte overvalt ons wel, we krijgen amper onze voeten vooruit. Na eindelijk het hotel te hebben bereikt met boodschappen van de Woolworth supermarkt, ploffen we neer op ons bed. Op de planning nog; na wat relaxen s’avonds ergens te gaan eten, Dat dachten we dus…………………….
Vanochtend om 06:30 werden we wakker, het kaarsje was toch rond 19:00 uur uit gegaan, maar vandaag dus extra fris en fruitig. Na een ontbijtje op ons balkon (broodje, yoghurtje koffie en jus d’orange) vertrekken we downtown, Fietsen scoren!!! (dat leek ons toch beter) Het links rijden werd even een beproeving, vooral op de rotondes, maar uiteindelijk hadden we het snel door. Onderweg veel Ugg winkels gezien. (enne Tamira het is ook nog uitverkoop). Na een lekker tochtje, stranden we neer bij een publiek zwembad, grenzend aan de zee. (in de zee zijn kwallen en krokodillen zeg men, vandaar dat je hier gratis mag zwemmen) . Het is hier echt een ontmoetingsplaats voor de locals. Iedereen relaxt op de groenweide (Groenendaal gevoel), zwemt of eet bij de barbecue. We genieten van het verfrissende water, luieren wat en bekijken de mensen en alles daarom heen. De echte Aussie’s dragen brede bakkenbaarden of lang haar en een vlassige baard een shawl om hun hoofd geknoopt. Bij de doorsnee mensen is de kledingstijl net als bij ons, maar iets netter. De hoedjes mogen niet ontbreken. De restaurantjes zijn hip en luxe, op alle menukaarten word glutenvrij extra benadrukt, (vaak merendeel van de kaart). Ook in de supermarkten is hier veel van te koop, waarschijnlijk is dit hier een veel voorkomend iets. Op iedere hoek van de straat kan je smoothies kopen, waar dan ook de cranberry’s een must is.
Na een zonnige dag van weer 30 C°, gaan we rond 18:00 opgedirkt op de fiets naar het restaurant, moet je voorstellen; lange jurk en een helmpje. (heel charmant) Bij Dundee’s laten we ons verrassen met een feestmaal; een Australische Platter for two; Emoeworstjes, kangaroe saté, krokodillenspies, beef, en baramundi, alles uit Australië dus. Heeeerlijk!!!
Als afsluiter van de avond wandelen we nog over een Night Market, “helemaal in ons straatje”. Shop till we drop!!!!!

• 07 November 2014 - 09:08

Miranda:

Zo te lezen voelen jullie je al aardig thuis! Geniet de warmte, hier is het nu 5 graden: Uggs hebben we hier wel nodig! Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag, leest zo heerlijk weg. Tot de volgende x

• 07 November 2014 - 09:17

Sandy:

heelijk die goede berichten!
    Veel plezier!

• 07 November 2014 - 10:21

Henri:

G'day,

It's a good idea to take it easy during the first few days.
    It's warm and remember we're now in spring and the beginning of summer.
    Melbourne today was 32C and tomorrow more of the same.
    Enjoy and have fun.
    Henri

• 07 November 2014 - 13:19

Hette:

Zo, jullie hebben er alweer een traject opzitten, waar een ander 14 dagen over doet.
    Jan Jeroen, zo kom je nog eens op de fiets. Kun je al die hapjes er weer af fietsen. Je hebt nu wel
    kangaroe gegeten, maar nog niet gezien!!

Geniet er lekker van.

• 09 November 2014 - 23:29

Bettina En Jeroen:

Keus genoeg hier, Miranda!!!!