we are back - Reisverslag uit Sydney, Australië van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu we are back - Reisverslag uit Sydney, Australië van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

we are back

Door: jenb

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

27 November 2014 | Australië, Sydney

We are Back!

Woensdag 26-11-2014.

Bij het verlaten van het vliegtuig komt rond 15.00 uur het heerlijke lente weer ons te gemoed, 26°C mmmmmm. We droppen snel onze spullen bij het hotel en springen in de flipflops voor een wandelingetje naar de haven. Want, Justine en Ross wachten daar op ons ze starte 5 jaar geleden tijdens hun architectuurstudie, Free-Tours. De bedoeling is d.m.v. spannende, historische verhalen het oude Sydney te doen herleven. Met enthousiasme vertellen vol passie over hun geliefde stad. En leiden ze je vakkundig langs plaatsen die je zelf niet zou zien/vinden. Ze laten aan hun gasten over, wat ze de tour waard vinden, ze leven van de Tips. Zo kun je Sydney beleven op je eigen budget.
Het startpunt is bij Cadman cottage , één van de eerste huisjes in the Rocks……toevallig nu net naast een gigantisch cruise schip van rederij Carnival, dêjavu; 12,5 jaar geleden zelfde schip andere plaats, samen met Querido en Titsia beleefde wij een fantastische huwelijksreis.
Nadat de cruis is uitgevaren wandelen we richting The rocks. Justine verteld spannende verhalen over dronken zeelui, berovingen, moord en hangings. Sydney ontstond eigenlijk doordat Engeland hun veroordeelde naar dit land stuurde. Men hoopte dat ze hier betere mensen zouden worden maarja, wat gebeurt als je alle misdadigers bij elkaar zet…….. jong geleerd oud gedaan.
Eens, werd de bank of Australia beroofd, natuurlijk door de mensen die hem hadden gebouwd, tot op de dag van vandaag weet niemand waar de 20 milj. Dollar is gebleven. Men zegt dat het nog ergens in de Rock begraven zou moeten liggen ( wij komen dus nog niet naar huis, we beginnen morgen met zoeken, haha ).
Al wandelend langs moderne gebouwen passeren we anderzijds zeer authentieke woningen. Deze zeer fraai vormgegeven panden waren ooit bedoeld als sociale huurwoning, echter door de hoge onderhoudskosten wil men hier nu van af, uiteraard laten de huidige bewoners zich niet wegjagen en voeren ze strijdlustig maar vreedzaam protest. Wanneer er een bepaalde woning toch wordt verkocht ligt de prijs al gauw rond de miljoen dollar, de nieuwe eigenaar zal zeker nog de helft daarvan moeten investeren daar deze hele wijk op de lijst van beschermt goed staat en de huizen dus in originele staat moeten blijven.
Een van de oudste cafés was in deze tijd zeer berucht, wanneer de zeelui hier kwamen drinken, kregen ze elk keer een biertje gratis, zoo dachten ze, my new Mate, echter wanneer ze zo dronken als een aap waren, werden ze beroofd van alles en via een ondergrondse tunnel naar de schepen afgevoerd, weer ontwakend op volle zee….
Bij de observatory hill eindigt onze tour, met een prachtig uitzicht over de harbour docks nemen we afscheid.
In de rocks belanden we bij Zia Pina, een heel knus Italiaans restaurantje, met rood/wit geblokte kleedjes op de tafels. Vele “beroemdheden” weten de weg naar hier te vinden. Wij eten, als Lady en de Vagebond, een heerlijke spaghetti bolognese en slurpen met de sliertjes een heerlijk Italiaans wijntje.
Bij de vraag naar een dessert, kregen we de rekening!!!!! Oprotten dus, er stonden nog wat mensen te wachten op een tafeltje. EINDE… van een romantische avond.

Donderdag 27-11-2014

Onze laatste dag is aangebroken (snik), om de kosten nog enigszins te drukken reizen we vandaag met lijn 555. Deze gratis bus rijd alleen over de hoofd weg van Sydney centrum. Na het ontbijt vertrekken we naar het centrum, we starten vandaag bij Paddy’s market, zeg maar Beverwijk. Hier verkopen ze van alles, van kleding tot speelgoed en verse vis en groeten. Helaas is de bodem van onze portemonnee in zicht, dus we gedragen ons……
Rond lunchtijd strijken we neer in een van Sydney’s beroemste Dimsum restauranst “the eight” wanneer we snel rond kijken zien we dat we weer nagenoeg 1 van de weinige “blanken”zijn… serveersters rijden hier rond met een soort verwarmde serveerwagentjes vol gestapeld met dimsum mandjes, ze showen wat ze hebben en je kan beslissen of je er iets van neemt. Op een lijstje krijg je per mandje een stempel, aan het eind (als je helemaal vol zit) betaal je wat je hebt gegeten.
Terwijl we dit schrijven, zitten we bij onze Australische koffie vrienden van de Coffee Club, met een bakkie en Australische country muziek op de achtergrond. Nog enkele uurtjes en dan vertrekt onze vlucht richting Europa.
Wij hebben intens genoten van onze bijzondere reis Down Under, een maand is inderdaad te kort om dit geweldige land te kunnen aanschouwen maar, wij hebben alle plaatsen die wij afgelopen weken hebben bezocht geproefd, geroken en gevoeld. En zijn dankbaar dat wij ons 12,5 jarig huwelijk op zo’n bijzondere wijzen hebben mogen “vieren” . Wij hebben dan ook zeker het gevoel dat wij Australia hebben gezien ipv bekeken!!!!
Wij hopen dat jullie via ons dagboek ook hebben genoten van onze reis, wij hebben in ieder geval weer geprobeerd jullie mee te nemen in onze ervaringen en belevenissen.

Thanks Mate.

• 27 November 2014 - 09:41

Nellie Keij:

Hallo luitjes,

Enof we genoten hebben van jullie reis.
    fantastich zulke leuke en mooie verhalen die jullie schreven .........CHAPEAU
    Soms was het net of ik zelf daar was,zo echt.
    Maar goed het zit er weer op,weet niet of jullie al thuis zijn,maar we hopen dat julli terug reis
    Goed gegaan is of anders goed ga.
    Kom nog maar een keer alles onder het genot van een wijntje jullie spannende en ervaren vakantie vertellen.
    en nu op naar het volgende traject.
    ook benieuwd hoe dat ga lopen.
    weet niet of we elkaar deze mnd nog zien, maar geniet hier lekker verder van het moois wat er in ons eigen kikkerlandje afspeelt.
    en verder dont't wurry,be happy haha.
    zien elkaar gauw,knuffels en kus van de Keijtjes

XXXX