Reis om de wereld in .............dagen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu Reis om de wereld in .............dagen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Reis om de wereld in .............dagen

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

25 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

22-10-2012
Om 05:30 zittten we in het zonnetje aan een broodje jam en koffie voor ons luxe huisje, we worden zo weer opgehaald voor een game drive. Richard (nog zo'n mooie man Tamira) onze gids gaat ons weer verrassen met de wilde natuur.
Giraffen, Impala's, Buffels, vogels, reptielen, schildpadden, mooie bloemen, bjzondere bomen, van alles weer in overvloed. Tussendoor een picknick midden in de bush.
Helaas nog geen leeuw, luipaard of cheeta gezien, maar wel vandaag weer een hoogtepunt van de big five: de witte Neushoorn!
15:00uur na de lunch en een wandeling door het dorpje wacht Paul ons op. Hij laat ons fietsend nog verschilllende mooie dingen van St. Lucia zien. De fietstocht gaat via wegen en bospaden langs strand, zee en de "uiterwaarden". Op het strand verteld Paul over hoe Prins Bernard de redder van hun ecosysteem was. In Mlilwana kwam zijn naam ook al voorbij, de prins was daar beschermheer van het wildlife Sanctury. Als goed is, gaan we zijn naam nog meer horen. Het grappige is, dat we een paar jaar geleden in Bali zijn wezen duiken bij een duikschool waar ook al zijn naam viel, het lijk net of wij een Prins Bernard route reizen.
Jawel, ook zien we tijdens deze tocht nijlpaarden, krokodillen, vogels, apen rode duikertjes, en eekhoorntjes. Het landschap is berg en dal, dus om 17:00 met de tong op de schoenen, zijn we blij dat we kunnen douchen en relaxen. Na een heerlijke maaltijd (lunchzeetong voor 17.- euro en kingklip, een plaatselijk vis zonder graat) gaan we vroeg onder de wol.

24-10-2012 12:00uur
Bettina zit heerlijk in het zonnetje op een veranda voor het prachtige Leeuwenbosch huis in Amakhala. Jeroen ligt binnen bij te komen in een bad op pootjes.
Gisteren zijn we om 08:00uur na het ontbijt vertrokken uit St Lucia naar het vliegveld King shaka. Onderweg voor het eerst wat regen gehad, de rest van de week was het bewolkt of zonnig op de dag, als het regende was het s'nachts. Bij de luchthaven is het zonnig als we aankomen. 1800 km staat er op de teller als we de auto inleveren.

De vlucht in een klein vliegtuigje ging gemoedelijk door de wolken heen. Boven de wolken hadden we goed zicht op de kust, we landen mooi op tijd om 15:00uur in Port Elizabeth. Ook hier is het zonnig.
De autohuur was allemaal makkelijk te vinden en al snel waren we weer on the road. Het uitzicht is hier weer totaal anders, ieder keer lijkt het of we een ander land inrijden.
Op de vorige routes hebben vlakland afgewisseld met berglandschap, soms leek het of we in nederland reden langs graslanden met koeien, dan weer langs de fjorden van Noorwegen, vervolgens langs de bossen van Canada/ Nieuw Zeeland. Nu rijden we langs de kust door dorpjes die ons aan Engeland doen denken.
De weg hiernaartoe was niet moeilijk te vinden, er was alleen een afsluiting van een weg, (waarom wisten wij toen nog niet), toch mochten wij van de agente doorrijden via deze weg naar de lodge. Later hoorden we, dat voorbij ons verblijf een gat in de privinciale weg was ontstaan, door de regen van afgelopen week, een vrachtwagen was in het gat gereden.

Bij Leeuwenbosch worden we rond 16:30uur ontvangen door Lance, na een engels kopje koffie geserveerd uit een zilveren kan, krijgen we een rondleiding door het huis uit 1908 en over het landgoed. De eigenaar Bill ontvangt ons in de pub, onderin het mooie huis. Tijdens de Borrel schuift zijn vrouw Rose ook aan, na nog een borrel gaan we naar de diningroom.
Bij het binnentreden van de ruimte komt de warmte van de openhaard ons tegemoet, de engelse piano muziek geeft ons het gevoel alsof we terug in de tijd gaan. De niet whitie bediende serveert ons een heerlijk 3 gangen diner. Bij alle locatie en bedrijfen is ons opgevallen dat "de blanke Afrikanen" (whities) de bazen zijn en "de zwarte afrikanen" (niet whities) de medewerkers. Zo dus ook hier, Rose zeg dat dit klopt, en dat dit komt omdat ze slecht in organiseren zijn. Bill verteld ons verder over de familegeschiedenis, het landgoed en hoe het dierenrijk is ontstaan in dit park en de controle over de populatie. Bill denkt dat we nog een borrel aan kunnen, maar de vermoeidheid heeft toch de bovenhand.

Onze gids Luke wacht ons s'ochtends om 07:00 op, we hadden ons bijna verslapen, zo relax hier.
We worden weer verrast met olifanten, witte neushoorns en een giraffe. Ook een klein baby olifantje is erbij, verder op zien we een red hartebeest, wildebeest, een eland, en een struisvogel. Met een bak koffie in de bush komen we weer op temperatuur, het is erg koud en er valt lichte regen, maar de zon zit er aan te komen. We vervolgen om 08:30 onze rit en spotten de waterbuck, en een paar aapjes met een pasgeboren babytje. Vlak voor we het park uitrijden zwaait een grote olifant ons nog even uit. Verkleumt van de kou, wacht ons bij de openhaard een heerlijke brunch.

• 25 Oktober 2012 - 19:41

Chris:

zo te lezen is deze reis de moeite waard, nog veel plezier
    aankomende week gaat het hier vriezen dus geniet er maar van

• 27 Oktober 2012 - 15:20

Nellie Keij:

Hee hallo Globetrotters haha,

Wat een beleving weer zeg,fantastisch!!!!!!!
    Leuk weer om zo mee te kunnen reizen het zijn echt weer hele mooie verhalen.
    En zo te lezen hebben jullie het heel leuk en goed......van eten en drinken.
    Nou hier is het ook wel lekker weer alleen een beetje fris,dus reden om maar weer eens een heerlijke hollandse pot SNERT..........ja jullie lezen het goed lekkere pan erwtensoep op staan.
    Voor de rest ga het hier allemaal zijn gangetje.
    Kijk vol verwachting naar het volgende verhaal.
    Dikke kus en groetjes vanuit de betuwe xxxxxxxxxxxx

• 27 Oktober 2012 - 15:20

Nellie Keij:

Hee hallo Globetrotters haha,

Wat een beleving weer zeg,fantastisch!!!!!!!
    Leuk weer om zo mee te kunnen reizen het zijn echt weer hele mooie verhalen.
    En zo te lezen hebben jullie het heel leuk en goed......van eten en drinken.
    Voor de rest ga het hier allemaal zijn gangetje.
    Kijk vol verwachting naar het volgende verhaal.
    Dikke kus en groetjes vanuit de betuwe xxxxxxxxxxxx