Chocolade & avontuur - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu Chocolade & avontuur - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van jeroen en Bettina Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Chocolade & avontuur

Door: jenb2002

Blijf op de hoogte en volg jeroen en Bettina

04 November 2016 | Costa Rica, Sarapiquí

Vrijdag 4 -11-2016
Zachtjes tikt de regen…. Op het rieten dag
Jawel het is 05:45, en het is licht buiten, we hebben uitgeslapen!!!
Alleen vogel geluid heeeerlijk……
Maar de zon schijnt weer als we aan het ontbijt aanschuiven; natuurlijk ontbreekt de rijst met bruine bonen niet als we langs het buffet lopen, we wagen ons er nog steeds niet aan, gelukkig hebben ze yoghurt met muesli en een gebakken eitje. Opeens zien we in de bomen 3 Tayra zitten. (een soort katachtige aap net een lange dikke staart. Ze klauteren van boom naar boom, terwijl wij ze bewonderen.
Na het ontbijt hebben we een chocolade tour, dus wij de korte broek aan en makkelijke sneakers…..Gaan we door de bush, die hadden we niet verwacht, wandelschoenen en bush kleding was beter geweest.
Via bospaden wandelen we naar de eerste hangbrug van 13 meter hoog en 260 meter lang, boven een woeste rivier, jawel zelfs Bettina durft er over heen. Aan het einde wacht ons nog een verrassing…. Een babyslang (pitviper)die 80cm groot kan worden. Na een wandeling van een half uurtje komen we bij de cacao plantage aan. We zien de boom met zijn bloemen en vruchten in verschillende stadia. Van geelbruin, naar bruinrood, naar roodpaars en dan is hij rijp. De gids laat zien hoe de zaden eruit worden gehaald. Vervolgens het droging-proces, via maling en roosteren ontstaat er pure cacao. De smaak is pure bittere chocola. Costa Rica is een van de grootste leveranciers aan België en het befaamde Lindt in Zwitserland voor hun bereiding van de exclusieve chocolade.
Een verfrissende duik stellen we na deze tour nog even uit vanwege een buitje, maar al binnen een half uurtje plonzen we erop los. We relaxen heerlijk in de zon en op het terras, maken plannen voor de komende dagen en stemmen onze koffer daar op af.
Na het diner gaan we op voor een nachtwandeling. Samen met een gids en 3 andere toeristen, wandelen we in het pikken donker met zaklantaarns op zoek naar flora en fauna.
Langs de regenachtige bospaden genieten we van het tropenconcert. We zien reuze mieren, krekels, wandelende bladeren/-takken, kleine reptielen, insecten, vleermuizen en slapende vogels.
Het zicht word wat mistig, wat een erg mysterieus beeld geeft als we de drie verschillende bruggen uiteindelijk trotseren. Ook de spinnen in allerlei formaten (ook giftige) zijn actief, terwijl de gids ons iets uit staat te leggen over een klein kikkertje, hangt er een grote harige boven ons op een blad.. o, zegt de gids, laten we ons even verplaatsen, anders kan deze zo op ons springen en dat vinden we niet leuk. Verderop laat hij ons weer zien hoe een andere grote spin zijn web binnen no time realiseert, het draad is super sterk, zoals hij zegt net staaldraad, maar voelt als zijde aan. Fantastisch om te zien hoe snel dat gaat.
Verschillende bijzondere kikkers zijn er natuurlijk ook, en de gids word helemaal blij als we eindelijk de glaskikker vinden. Hij vangt hem en laat zien dat hij doorschijnend is en je kan gewoon zijn hartje zien kloppen geweldig. Op het einde ziet Bettina 2 oogjes glinsteren, de gids helemaal enthousiast, het is een moeilijk te spotten stekelrat, hij is er zelf het snelste bij met de camera. Na 2,5 uur zijn we weer veilig terug op het park.
Wat zullen wij lekker slapen, zeker nou we langer op mochten blijven……………